افزونه‌های هوش مصنوعی گوگل کروم، امنیت سایبری شما را به خطر می‌اندازند!

افزونه‌های هوش مصنوعی گوگل کروم، امنیت سایبری شما را به خطر می‌اندازند!

اخبار

افزونه‌های هوش مصنوعی گوگل کروم، امنیت سایبری شما را به خطر می‌اندازند!

افزونه‌های هوش مصنوعی گوگل کروم، امنیت سایبری شما را به خطر می‌اندازند!

محققان یک شرکت تجزیه و تحلیل اطلاعات پس از بررسی ۷۰ افزونه مبتنی بر هوش مصنوعی مرورگر گوگل کروم (Google Chrome)، متوجه شدند که بیش از دو سوم آن‌ها می‌توانند امنیت سایبری کاربر را به خطر بیندازند.

بر اساس تازه‌ترین گزارش منتشر شده توسط پلتفرم Incogni که در زمینه تجزیه و تحلیل داده‌ها فعالیت دارد، بیش از دو سوم افزونه‌های مبتنی بر هوش مصنوعی (AI) مرورگر گوگل کروم می‌توانند امنیت سایبری کاربر را به خطر بیندازند.

در گزارش ماه آگوست این پلتفرم ۷۰ افزونه (Extension) مرورگر کروم در ۷ دسته مختلف مورد بررسی قرار گرفته است. در بین این افزونه‌ها ۱۰ مورد از محبوب‌ترین افزونه‌های نوشتن متن با کمک هوش مصنوعی نیز قرار داشتند که همگی پس از تجزیه و تحلیل در گروه «پرخطر» قرار گرفتند.

48 مورد از این ۷۰ افزونه نیز در صورت هدف قرار گرفتن توسط هکرها بر روی امنیت سایبری کاربر تأثیرگذار بوده و در گروه پرخطر قرار می‌گیرند. با این حال، به طور کلی می‌توان گفت که ۶۰ درصد افزونه‌های مورد بررسی در حالت عادی چندان خطری در پی نخواهند داشت.

 

داریوس بلژواس (Darius Belejevas)، رئیس شرکت Incogni، در رابطه با این گزارش گفت که در حالی که این افزونه‌ها بی‌شک می‌توانند منجر به تسهیل برخی کارها شوند، کاربران باید حفظ حریم خصوصی و امنیت را در اولویت خود قرار دهند.

وی در بخش‌هایی از صحبت‌های خود اظهار داشت:

آگاهی از داده‌های به اشتراک گذاشته شده با افزونه‌ها و قابلیت آن‌ها در ایمن نگه داشتن این داده‌ها بسیار مهم است. با محتاط بودن در انتخاب افزونه‌های هوش مصنوعی مرورگر کروم و مطلع شدن از خطرات احتمالی آن‌ها، کاربر می‌تواند ضمن محافظت از اطلاعات شخصی خود، از مزایای هوش مصنوعی نیز بهره‌مند شود.

برخی افزونه‌ها اطلاعات شخصی را جمع‌آوری می‌کنند!

گزارش محققان Incogni نشان می‌دهد که 59 درصد از افزونه‌های تحت بررسی داده‌های کاربر را جمع‌آوری می‌کنند، داده‌هایی که نزدیک به ۴۴ درصد آن‌ها اطلاعات شناسایی شخصی (PII) محسوب می‌شود. اطلاعات شناسایی شخصی شامل نام، آدرس و شماره شناسایی کاربر است.

به گزارش Cointelegraph، مبحث حفظ حریم خصوصی، جمع‌آوری و سوءاستفاده از داده‌های کاربران در کنار گسترش سریع اپلیکیشن‌های کاربردی مبتنی بر هوش مصنوعی به یک نگرانی بزرگ تبدیل شده است.

اواسط ماه ژوئن بود که گوگل سیاست‌های حفظ حریم خصوصی خود را تغییر داد و اعلام کرد که از این پس می‌تواند از تمام داده‌های موجود در فضای مجازی (حتی اطلاعات شخصی شما) برای آموزش سیستم‌های هوش مصنوعی استفاده کند.

البته این رویکرد سریعاً با یک دادخواهی دسته جمعی قضایی روبرو شد که ادعا می‌کرد حریم خصوصی و حقوق مالکیت از طریق تغییرات جدید نقض شده است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



نظرات کاربران
ارسال نظر